غريب مادر

 

..:بسم رب المهدي:..

.: السلام عليك يا یا بقیه الله(عج):.

اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ

السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍوَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى

 تُسْكِنَهُ َرْضَكَ طَوْعاًوَتُمَتِّعَهُ فيهاطَويلا  *** يَا فَاطِمَةَ الزَّهرَاءِ «س» ***

 

تنگ غروبا دل من هواي دلبر مي كنه

 گريه براي چادر خاكي مادر مي كنه

تنگ غروبا كه مي شه غريبی رو حس مي كنم

   دعا براي فرج زاده نرگس مي كنم

 آخه غروبا تو دلم بوي مدينه مي پيچه

  هواي فاطميه تا فضاي سينه مي پيچه

 

روش های نگهداری مواد غذایی، میوه ها و سبزیجات

نگهداری مواد غذایی چه در یخچال و فریزر و چه در هوای آزاد نکاتی دارد که اگر رعایت کنید به شکل طولانی تری می توانید مواد غذایی تازه و با کیفیت داشته باشید. استفاده از دستمال های پارچه ای و یا جدا نگه داشتن بعضی مواد غذایی و … در ادامه با ما همراه باشید.

همه ی ما تجربه ی احساس بدی از دور ریختن میوه ها و سبزیجات خراب شده داشته‌ایم. کار سختی است که همیشه یخچالمان را پر از مواد غذایی سالم نگه داریم، چون محصولاتمان به سرعت فاسد می شوند. یک راه حل برای این مسئله این است که تعداد دفعات بیشتر و هر دفعه به مقدار کمی از مواد غذایی خرید کنید، اما اکثر ما وقت نداریم که بیش از یک بار در هفته به فروشگاه مواد غذایی برویم. در اینجا ۶ راه برای اینکه محصولاتتان طولانی تر عمر کنند وجود دارد. دفعه بعدی که به خرید مواد غذایی بروید، می توانید بدون نگرانی از اینکه میوه ها و سبزی های خراب شده تان را دور بریزید، خرید کنید.

۱. دستمال های کاغذی، دستیار شما خواهند بود

به محض اینکه به خانه برمی گردید، میوه ها و سبزی ها را بشوئید و آن را در ظرف های سفالی یا دستمال های کاغذی خشک کنید. وقتی سبزیجات شما خشک شدند، آنها را در یک دستمال کاغذی جدیدی بپیچید و آنرا در کیسه پلاستیکی قرار دهید. دستمال کاغذی، هرگونه رطوبت اضافی را جذب می کند و از پلاسیدن کاهو جلوگیری می کند. اگر کاهو، اسفناج یا کلم را به صورت بسته بندی شده خریداری کرده اید، یک دستمال کاغذی در پایین و یکی در بالای بسته بندی قرار دهید. اگر دستمال کاغذی را در پایین جعبه قرار دهید، توت ها نیز تازه تر می شوند.

دستمال کاغذی، هرگونه رطوبت اضافی را جذب می کند و از پلاسیدن کاهو جلوگیری می کند

۲. موزها را جداگانه نگهداری کنید

موزها گاز اتیلن را که یک عامل رساننده در میوه ها است را آزاد می کنند که باعث می شود هر میوه ای که در اطرافش باشد، سریع تر برسد. پس اگر نمی خواهید میوه های دیگر آشپزخانه تان سریع تر برسند، آنها را در نزدیکی موز قرار ندهید.

موز باعث می شود هر میوه ای که در اطرافش باشد، سریع تر برسد

۳. سبزیجات را در آب جوش بجوشانید

اگر سبزی ها را قبل از بسته بندی در آب جوش بجوشانید در زمان طولانی تری تازه می مانند. در یک قابلمه آب را بجوشانید، سبزی ها را درون آن بریزید، به محض اینکه آب به جوش آمد آنها را خارج کنید.

اگر سبزی ها را قبل از بسته بندی در آب جوش بجوشانید در زمان طولانی تری تازه می مانند

۴. سبزی ها را سرخ کنید

اگر فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، قارچ، رازیانه و هویچ سرخ شوند، خوشمزه می شوند. هروقت این مواد در آستانه ی تغییر و خراب شدن بودند، آنها را با روغن زیتون، نمک و فلفل درون تابه بریزید و با حرارت بالا بپزید. می توانید گیاه و ادویه های اضافی هم به آن اضافه کنید. در این صورت تا یکی دو هفته دوام پیدا می کنند.

اگر فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، قارچ، رازیانه و هویچ سرخ شوند، خوشمزه می شوند

۵. منجمد کردن بهترین راه نگهداری مواد غذایی

بهترین راه نگهداری مواد غذایی در حال حاضر منجمد کردن است. اگر میوه شما کاملا رسیده و از این می ترسید که به زودی آن را نخورید، آن را در فریزر قرار دهید. موز، انگور و انواع توت های یخ زده در حالت خودشان یا نرم تر، عالی هستند. حتی می توانید با آنها بستنی طعم دار درست کنید.

اگر میوه شما کاملا رسیده و از این می ترسید که به زودی آن را نخورید، آن را در فریزر قرار دهید

۶. کنسرو کنید

کنسرو کردن ممکن است وقت گیر باشد، اما ارزشش را دارد. میوه ها و سبزی های مورد علاقه تان را در فصل خودشان کنسرو کنید و آنها را در تمام طول سال میل کنید. با این یک روش سنتی برای نگهداری مواد غذایی است.

در دوران نامزدی تان لطفا عاشق نشوید!!

 

دوران نامزدی یکی از مهم ترین دوران ها در زندگی هر دختر و پسری است.

دوران نامزدی یکی از مهم ترین دوران ها در زندگی هر دختر و پسری است و هر دو باید شناخت کاملی از همدیگر پیدا کنند. این مطلب به دختران کمک می کند در دوران نامزدی مرد زندگی شان را کاملا بشناسند.

مرد زندگی تان را در دوران نامزدی بشناسید
دوران نامزدی دورانی است که علاوه بر تمام شیرینی و لذت هایش بسیار حساس و حائز اهمیت است. شما در دوران نامزدی طرف مقابل خود را به خوبی می شناسید و می توانید تمام اخلاقیات و رفتار های او را بسنجید.

در این مطلب نکاتی را برای دخترانی که در دوران نامزدی هستند جمع آوری کرده ایم که خواندن آنها خالی از لطف نیست.در زیر، نکته هایی برای دختر خانم هایی که قصد ازدواج دارند، ارائه شده که لازم است در دوران اولیه ی آشنایی با همسر آینده شان به آن ها توجه و دقت کافی داشته باشند. با عجله و بدون آگاهی عمل کردن، موجب یک عمر پشیمانی خواهد شد. به توصیه های زیر که به شما در شناخت مرد مناسب زندگی تان کمک می کند، توجه کافی داشته باشید:

قبل از عاشق شدن در دوران نامزدی این سوالات را از نامزدتان بپرسید
قبل از این که درگیر مسائل عاطفی با مردی شوید، اطمینان حاصل کنید که با فرد مناسب یا نامناسبی طرف هستید! در اولین ملاقات هاست که شما باید سؤال هایی از همسر آینده خود بپرسید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا باید درگیر مسائل عاطفی بیش تری بشوید یا خیر؟! قبل از این که با او ازدواج کنید و به قلب شما راه یابد، باید او را مورد ارزیابی و سنجش قراردهید. هر چه اطلاعات بیشتری در مورد نامزدتان داشته باشید، بهتر می توانید قضاوت کنید که آیا او شریک زندگی مناسبی است یا خیر!

به منظور مطمئن شدن از این که نامزدتان، مناسب شماست یا نه، می توانید در زمینه های زیر از او سؤال کنید :
– وضعیت خانواده و کیفیت روابط خانوادگی
– روابط عاطفی گذشته و دلیل های به هم خوردن آن ها
– درس های آموخته شده از تجربه های زندگی
– اخلاقیات، ارزش ها و دیدگاه های اخلاقی
– دیدگاه های عاطفی، تعهد و روابط
– فلسفه ی مذهبی یا روحی
– هدف های حرفه ای، شخصی و…
در دوران نامزدی با احساسات خود صادق باشید

به طور کلی، ارتباطی موفق است که همیشه دارای صداقت و اساس و پایه باشد. وقتی که شما در روابط تان با دیگران، در ابراز احساسات خود صادق نباشید، آن روابط به هم ریخته، نامطبوع و پیچیده خواهد شد.

در زیر به چند ویژگی صداقت احساسی اشاره می شود
وقتی با کسی که او را دوست دارید، صادقانه صحبت می کنید، هر دوی تان احساس می کنید که به یکدیگر نزدیک شده اید. صداقت، هم چون پلی میان قلب شما و قلب فرد مقابل تان می باشد. گویی صداقت، دری را به روی قلب شما باز می کند بنابراین او می تواند خود واقعی شما را احساس کند. اگر از نظر عاطفی با مردی که شما را دوست دارد صادق نباشید، روابط تان سطحی خواهد بود و هرگز این روابط به طور جدی عمیق تر نمی شود. هرچه از لحاظ عاطفی صادقانه تر برخورد کنید، به همان اندازه، صمیمیت بیش تری را تجربه خواهید کرد و احتمال بیش تری دارد که شما با یکدیگر، آینده ای بهتر را خلق کنید. صداقت احساسی، به وجود آورنده ی صمیمیت می باشد.

صداقت احساسی شما، سبب می شود نامزدتان به خود اجازه دهد، احساساتش را بیان کند. وقتی با مردی از نظر عاطفی صادق هستید، موجب می شود او هم از نظر عاطفی با شما صادق باشد، او احساس امنیت بیشتری کند و بتواند احساسات قلبی اش را بیان کند. اگر نامزدتان احساس کند که شما احساسات خود را بیان نمی کنید، او نیز در برابر خودش، سپر محافظتی قرار می دهد. زمانی که احساسات خود را ابراز می کنید، همسرتان به شما اعتماد می کند و دیوارهای محافظ احساساتش فرو می ریزند. مرد صادقی که مناسب شماست، همیشه به شما به خاطر صداقت در ابراز احساسات تان، احترام می گذارد.

در دوران نامزدی مرد زندگی تان را کاملا بشناسید.

هویت و شخصیت نامزدتان در دوران نامزدی
هویت، یکی از ضروری ترین مشخصه های همسر دائمی شماست. بنابراین در جست وجوی مردی با هویت مناسب باشید. هویت، خمیرمایه درونی شخص است. هر چیزی که درون فرد را بیان کند و ارزش های زندگی او، اخلاق و رفتارش را نشان دهد، جزو هویت او می باشد. رفتار نامزدتان نسبت به خود، شما و بعد از ازدواج، رفتارش با فرزندان، نشان دهنده ی هویت اوست در حالی که شخصیت، روشی است که شخص، خودِ بیرونی اش را به جهان اطراف نشان می دهد؛ روشی که او، ظاهرش را بیان می کند.

امکان دارد هویت در ظاهر، به اندازه شخصیت، قابل رؤیت نباشد اما در واقع انعکاسی حقیقی تر از باطن شخص می باشد. اگر هویت و شخصیت را یک کیک در نظر بگیریم، «شخصیت» قسمت رویه ی کیک و «هویت» مواد تشکیل دهنده ی کیک می باشد.

در انتخاب مرد مناسب تان، به دو نکته ی زیر توجه کنید
– به جای این که روی ویژگی های شخصیتی او تکیه کنید، هویت او را بشناسید.
– به جای این که هدف تان، پیمان زناشویی باشد، مطمئن شوید که او هویت مناسبی دارد. (به دنبال پیمان زناشویی بودن، چشم شما را به روی هویت او می بندد).

چند مشخصه هویتی که باید در مرد ایده آل خود جست وجو کنید، عبارتند از
تعهد نسبت به رشد و پیشرفت در انسانیت : شما نباید او را تهدید به رشد و پیشرفت کنید، بگذارید خودش این عمل را انجام دهد.

صداقت عاطفی : یک ارتباط صمیمی، شریک بودن در همه چیز، به خصوص در احساسات است. او باید مردی باشد که احساساتش را نسبت به شما بیان کند.

صداقت : درستی، صداقت و وفاداری، از عوامل ضروری یک رابطه ی سالم هستند. بدانید تا زمانی که شما به او احساس امنیت می دهید، با شما، خودش و دیگران صادق است.

–رشد فکری و مسؤولیت پذیری : از نظر فکری، رشد کرده و مسؤولیت پذیر باشد و آن چه را که می گوید و می خواهد در زندگی انجام دهد، جامه ی عمل بپوشاند.

اعتماد به نفس بالا : نسبت به خودش، احساس خوبی داشته باشد. از خودش و محیط زندگی اش به خوبی مراقبت کند و خودش را به اندازه ی شما دوست داشته باشد.

نگرش مثبت نسبت به زندگی : مردی با هویت مناسب، خوبی های دنیا را در شما و خودش می بیند و هنگامی که شما با او هستید، احساس خوبی در مورد زندگی خواهید داشت.

شخصیت مرد مناسب تان، به اندازه ی هویت او اهمیت ندارد. علاقه به ظاهر یک مرد، مهم است اما نه این که تنها ظاهر را درنظر بگیرید. شما باید او را بیش تر به خاطر باطنش دوست داشته باشید.

با حسرت های زندگیمان چه کنیم؟

 

زندگی کوتاه‌تر از آن است که بخواهید ثانیه‌ای از آن را به حسرت بگذرانید

زندگی کوتاه‌تر از آن است که بخواهید ثانیه‌ای از آن را به حسرت بگذرانید با این‌حال حسرت و پشیمانی دومین احساس منفی رایجی است که اغلب هر روز آن را احساس می‌کنید. انسان همان زمانی که مفهوم «ای کاش» را می‌‌شناسد احساس پشیمانی را تجربه می‌کند.

اغلب ما به جای استفاده از آنچه در اختیار داریم در آنچه گذشته و از دست رفته غوطه می‌خوریم. ‏روان‌شناسان بر این باورند که آنقدرها هم بد نیست اگر هر از چند گاهی به این فکر کنید که چه می‌شد اگر کارها جور دیگری پیش می‌رفت. اما چیزی که مهم است پی‌آمد این افکار است.

زندگی در جریان است و چه مطابق میل ما باشد و چه خلاف خواسته ما می‌گذرد. در بررسی آنچه گذشته است شما انتخاب می‌کنید. انتخاب شما هرچه باشد در آن مسیر قدم می‌گذارید.‏

اگر بپذیرید اشتباه را می‌توان جبران کرد البته اگر قابل جبران باشد. ما فراموش می‌کنیم که اگرچه اشتباهی رخ داده است اما ما فرصت جبران آن را در اختیار داریم. درک این مساله اولین قدم برای رشد و پیشرفت است.

احساس پشیمانی در مورد یک موضوع نشان‌دهنده اهمیت آن است اما افسوس خوردن بی‌فایده است. از خودتان بپرسید چه کار متفاوت یا بهتری می‌توانستید انجام بدهید و حالا چگونه می‌توانید آن را جبران کنید. ذهنتان را برای اتفاقات مشابه در آینده آماده کنید تا مانع از اشتباهات بعدی شوید.‏

پشیمانی می‌تواند شما را برای عملکرد درست در موقعیت‌های مشابه آماده کند. البته به شرط اینکه شما توان و اختیار کافی برای پیشگیری از اشتباهات را داشته باشید. اگر شما قادر به مدیریت موقعیت‌های مشابه در آینده نباشید بدون شک حسرت‌های بیشتری در انتظارتان خواهد بود.‏

می‌توانست بدتر باشد‏

وقتی افسوس می‌خورید معمولا به این فکر می‌کنید که‌ای کاش همه چیز جور دیگری پیش می‌رفت. اما در واقع آنچه شما می‌خواهید این است که کارها بهتر انجام می‌شد. اکنون به این مساله طور دیگری نگاه کنید: چه می‌شد اگر کارها بدتر از این پیش می‌رفت؟

در المپیک تابستانی ۱۹۹۲ بارسلونا یک روان‌شناس در مراسم اهدای مدال‌ها متوجه شد که برنده مدال برنز لبخند می‌زند و چهره برنده مدال نقره مغموم است. چطور ممکن است جایگاه سوم از جایگاه سوم بهتر باشد؟ او نتیجه گرفت که مغز ما در مواجهه با شکست‌ها با توجه به رویکردی که ما نسبت به مسائل داریم عمل می‌کند.

از خودتان بپرسید محتمل‌ترین جایگزین برای هر کدام از این ورزشکاران چه بود؟ برنده مدال نقره جایگاه اول را از دست داد؛ یعنی او تمام توجه‌ها، سخنرانی‌ها و تحسین‌های بی نظیر را از دست داده است. جایگاه دوم، اولین جایگاه بازنده‌هاست: «چه می‌شد اگر من یک درصد بیشتر تلاش می‌کردم؟» جایگاه دوم فقط به موقعیت بالاتر نگاه می‌کند. اما برنده مدال برنز به جایگاه پایین‌تر از خودش توجه دارد. او آنقدرها هم به برنده شدن نزدیک نبود و اگر کمی کمتر تلاش می‌کرد در جایگاه چهارم قرار می‌گرفت: بدون مدال، بدون توجه و بدون اینکه کسی از او یادی کند. نفر سوم فقط از موقعیت خود لذت می‌برد و کمتر به مدال طلا اهمیت می‌دهد.‏

پژوهش‌ها در مورد دانش آموزان نیز نتایج مشابه دارد. کسانی که نمره ۱۸ می‌آورند از کسانی که نمره ۱۹ می‌گیرند راضی‌ترند. در حالی که هر دو نمره خوبی گرفته‌اند.

کسانی که نمره ۱۹ گرفته‌اند به خود می‌گویند:« اگر کمتر می‌خوابیدم، بیشتر تمرکز می‌کردم، کمتر بازی می‌کردم و… الان ۲۰ گرفته بودم.» در حالی که دانش آموزی که نمره ۱۸ گرفته است به نمره ۲۰ فکر نمی‌کند و از اینکه نمره‌اش پایین‌تر نشده راضی‌ است.‏

حسرت و پشیمانی دومین احساس منفی است که اغلب هر روز آن را احساس می‌کنید

همه چیز دست شما نیست

علم جامعه شناسی می‌گوید ما باید در مورد رفتار دیگر در متن آن قضاوت کنیم. کسی که عملکرد غیرقابل قبولی دارد را باید با توجه به فشارها و شرایطی که در آن قرار داشته داوری کرد. در نظر نگرفتن زمینه‌ها خطایی است که ما دائما در مورد خودمان مرتکبمی‌شویم.

وقتی به شکست‌های خود فکر می‌کنیم این عوامل را فقط به بدشانسی می‌کاهیم. اما گاهی عملکرد بد ما ناشی از خطا یا بدشانسی نیست در اینصورت سرزنش کردن کاری غیرضروری است.‏

‏ زمانی که اتفاق بدی می‌افتد و خود را مقصر می‌دانید به این توجه کنید که عوامل دیگری نیز در این اشتباه دخیل هستند. شاید به این فکر کنید که چرا آفریده شده‌اید یا چرا در این جایگاه هستید.

همه گاهی تا این اندازه مستاصل و درمانده می‌شوند اما اگر با دیگران حرف بزنید شاید به این نتیجه برسید که همه چیز دست شما نبوده و دیگران هم ممکن است در همان موقعیت اشتباه مشابهی را انجام بدهند. اگر به این نتیجه برسید که همیشه مقصر هر اتفاق بدی شما نیستید کمتر حسرت می‌خورید.‏

پژوهش‌ها نشان می‌دهند هرچقدر به سن انسان افزوده می‌شود تمایل به مقصر انگاشتن خود کمرنگ‌تر می‌شود و افراد به عوامل زمینه‌ای بیشتر اهمیت می‌دهند. شاید این به دلیل آن است که بالاخره هر انسانی درخواهد یافت که دیگر وقت کافی برای جبران گذشتهوجود ندارد.‏

خوب است اثرات منفی احساس پشیمانی را با راهکارهای مثبت جبران کنید. یادتان باشد زندگی در حسرت و پشیمانی فرصت لذت بردن را از شما می‌گیرد. اگر می‌خواهید خودتان را به عنوان یک انسان با حق اشتباه در برخی از موارد بپذیرید و در عین حال شاد باشید به این موارد توجه کنید:‏

ـ از احساس پشیمانی و حسرت به عنوان ابزاری استفاده کنید که در آینده عملکرد بهتری داشته باشید.‏

ـ وقتی افسوس می‌خورید سعی کنید به جای فکر کردن به موقعیت از دست رفته به موارد بدتری که می‌توانست بیفتد فکر کنید.‏

ـ در مورد خطایی که باعث ایجاد افسوس شده است صادقانه بیندیشید و خودتان را برای چیزی که مقصرش نیستید سرزنش نکنید.‏

گاهی اشتباهات گذشته راهی برای رشد هستند اما گاهی هم اثر مثبتی ندارند. پختگی یعنی بتوانید تفاوت این دو را درک کنید. یادتان باشد حسرت و پشیمانی برای اشتباهی که گذشته نتیجه آن را تغییر نخواهد داد. از فرصت‌های پیش رو استفاده کنید تا آنچه از دست رفته را جبران کنید مبادا که روزی حسرت امروز را بخورید.‏

احساس پشیمانی زمانی مذموم است که عادت همیشگی‌تان باشد. اما اگر بخواهید تجربیات و اتفاقات گذشته را بررسی کنید و از آن استفاده کنید این احساس حسرت و افسوس می‌تواند مفید باشد.

نکاتی مختص والدین برای تربیت دینی فرزندانشان

نکاتی برای تربیت دینی کودکان
1- والدین باید فرزندان خود را امانت به حساب آورند و در جهت خداگرایی هدایت کنند.
اغلب پدر و مادرها گمان می کنند وظیفه آنان در حد سیر کردن شکم فرزندان و پوشش تن و حفظ آنها از سرما و گرماست و مسئولیت دیگری ندارند. زندگی آنها در حد زندگی مرغ و جوجه ها است که لانه ای آباد و شکمی آبادتر دارند.


2- فرزندان آنچه را می بینند می پذیرند نه آنچه پدر و مادر می گویند.


3- والدین باید عقاید خویش را منطبق بر رضای خداوند عنوان نمایند نه بر سلیقه شخصی.


4- مناسب است والدین در گفتگوهای خانوادگی، داستانهای تربیتی و مذهبی مطرح کنند.


5- توصیه و سفارشهای دینی و اخلاقی پدر و مادر بسیار سازنده است و از سنتهای معصومان و بزرگان بوده است که با واژه های «یا بنی» (فرزندم) آمده است مانند نامه 31 نهج البلاغه یا سفارشهای لقمان به فرزندش در قرآن و یا سفارشهای سید بن طاووس در کتاب مستقلی به نام کشف المحجة به فرزندش و ...

6- لازم است والدین کودکان خود را به مجالس و محافل مذهبی ببرند.


7- والدین باید به مسائل مذهبی کودکان اهمیت دهند و آنها را از نظر مذهبی واکسینه کنند. همچون واکسنی که برای حفظ اطفال از بیماریهای مختلفی چون وبا، آبله، فلج، و... به کودک می دهند.


8- بر والدین لازم است کودکان خود را به نمازهای جمعه و جماعت ببرند تا آنها بتوانند صحنه های نماز را از نزدیک ببینند.

9- والدین باید مسائل دینی را غیر مستقیم بگویند زیرا خطابه های لفظی فراوان، کار ساز نیست و هرگز بینش دینی را به کودک نمی آموزد حتی اگر با منطق و استدلال همراه باشد.

10- برای این که فرزندان مذهبی بار بیایند، باید وظایف دینی خود را صادقانه و جدی انجام دهند.


11- در پرورش مذهبی رعایت اعتدال یک اصل اساسی است هرگز نباید تکلیف برای کودک سخت باشد اگر کودک را با خود به مسجد می برید نباید طول بدهید پرورش دینی و مذهبی کودکان باید بدون اجبار و تحمیل باشد.


12- بهترین زمان برای آموزش مذهبی به کودکان هنگام اعیاد، سوگواریها، و مناسبتهای مذهبی است در این اوقات ذهن کودک آمادگی دریافت مسائل مذهبی را بیشتر دارد.

13- تلاوت قرآن در حضور فرزندان بعد از انجام فرایض دینی نقش زیادی در گرایش مذهبی کودکان دارد.


14- رفت و آمد با خانواده های مذهبی در روحیات مذهبی کودکان مؤثر است.

وسایل جا مانده در ماه توسط فضانوردان

فضانوردادنی که به ماه قدم گذاشتند با خود اشیا شخصی نیز برده بودند که اکنون در آنجا باقی مانده است؛ از عکس خانوادگی و سنجاق سینه گرفته تا چوب گلف.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی اسپیس فلایت اینسایدر، از سال 1969 تا 1972، 12 فضانورد که در برنامه‌های فضایی آپولو شرکت داشتند، موفق به فرود در ماه شدند.

این فضانوردان در جریان این ماموریت ها تجهیزات و ابزار و وسایل پیشرفته ای را برای شناخت بهتر قمر طبیعی زمین، با خود به ماه بردند. با این حال، این افراد مقداری وسایل شخصی نیز با خود به ماه بردند که برخی از آنها در ماه باقی مانده است.

در این گزارش به 9 قلم شی جالبی که به ماه برده شده است، اشاره می شود:

عکس خانوادگی چارلز دوک

عکس خانوادگی چارلز دوک یکی از اشیای جالبی است که توسط فضانوردان به ماه برده شد. این عکس خانوادگی، چارلز دوک، همسر وی 'دروتی' و دو پسرش را نشان می دهد. چارلز ماس دوک خلبان پرواز آپولو 16 است که در 1972 قدم به خاک ماه گذاشت.

سنجاق سینه

از دیگر اشیای عجیبی که به ماه برده شد می توان به تعدادی سنجاق سینه اشاره کرد که توسط فضانوردان در جریان ماموریت آپولو 11 به سطح این قمر برده شد؛ یکی از چشمگیرترین این سنجاق سینه ها، یک سنجاق سینه طلا به شکل یک شاخه درخت زیتون است که توسط خدمه آپولو 11 به ماه برده شد.

پاکت نامه

پاکت نامه از دیگر اشیای عجیب و غریبی است که به ماه برده شد؛ پاکت نامه ها حاوی یک آدرس پستی و تمبر باطل شده است. فضانوردان آپولو 11 تعداد 214 پاکت نامه با خود به ماه بردند.

لوازم هواپیمای براداران رایت

احتمالا بیشتر افراد 'نیل آرمسترانگ' را می شناسند؛ وی اولین مردی است که بر ماه قدم گذاشته است . آمسترانگ اهل اوهایو بود؛ همان ایالتی که برادران رایت در آن اقامت داشتند.

این فضانورد دو وسیله شخصی به ماه برد که یکی یک پارچه در ابعاد 8 در 13 اینچ از قسمت بالایی بال چپ هواپیمای رایت و دیگری یک تکه چوب از پروانه چپ همان هواپیما بود. آرمسترانگ این دو مورد را به زمین بازگرداند و اکنون می توان آنها را در یادبود ملی برادران رایت مشاهده کرد.

پر عقاب و چکش

پر عقاب و چکش از دیگر وسایل عجیبی بود که توسط 'دیوید اسکات' فرمانده آپولو 15 به ماه برده شد؛ وی می‌خواست فرضیه گالیله را مبنی بر اینکه دو شی سنگین و سبک در شرایط خلاء و بی وزنی هوایی با یک سرعت سقوط می کند، ثابت کند.

اسکات برای نشان دادن این موضوع در شرایط خلاء یک پر عقاب و یک چکش را با خود به سطح ماه برد و آنها را همزمان از یک ارتفاع رها کرد؛ وی مشاهده کرد که پر و چکش هر دو در یک زمان به سطح ماه رسیدند.

نشان دانشگاهی

از دیگر اقلام عجیب که به ماه برده شد نشان فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بود. دیوید اسکات، آلفرد وردن و جیمز ایروین تمامی آنها از خدمه آپولو 15 بودند و در دانشگاه میشگیان تحصیل کردند. این افراد نشان دانشگاهی خود را به ماه بردند.

گدازه ای از اورگان

از دیگر اقلام جالبی که به ماه برده شد، قطعه گدازه‌ای از ایالت اورگان آمریکا بود. این گدازه توسط 'جیمز ایروین' به این قمر برده شد.

توپ و چوب گلف

آلن شپارد به عنوان اولین آمریکایی که به فضا رفت شناخته شده است. وی دو توپ گلف و یک چوب گلف برای تفریح با خود به فضا برد.

یک صفحه سیلیکونی از پیام‌های حسن نیت

آرمسترانگ و آلدرین، در جریان ماموریت خود به ماه، یک صفحه سیلیکونی را که پر از پیام های خیرخواهانه بود به این قمر بردند. این صفحه حاوی پیام هایی از ملکه الیزابت دوم، هندریا گاندی و پاپ پل ششم بود.

کار‌هایی که زنان قوی انجام می‌دهن

زنان قوی نسبت به نیازها و خواسته هایشان با اعتماد به نفس و خوش بین هستند. درست است که خیلی ها آن ها را افرادی سخت گیر و رئیس مسلک می شناسند اما واقعیت این است که آن ها زنانی احساساتی هستند. ویژگی های زنان قوی را در این مقاله بیشتر بشناسید و از آن ها بهره بگیرید.

آن ها دایره دوستان کمی دارند 

زنان قوی به راحتی می توانند آدم های که نمی خواهند را از زندگی خود حذف کنند. به عنوان مثال آدم های منفی یا آدم هایی که مانع پیشرفتشان می شود. به همین گروه دوستان آن ها کم هستند. دوستانی که می خواهند در زندگی شان باشند. اگر دوست یک زن قوی هستید مطمئن باشید که او شما را در زندگی اش می خواهد.

زنان قوی برنامه ریزهای خوبی هستند 

زنان قوی توانایی انجام کارهایشان را دارند. آن ها با تمرکز به اهدافشان طوری برنامه ریزی می کنند که به آن ها برسند. آن ها برنامه ریزی های روزانه و اهداف هفتگی و ماهیانه دارند.

آن ها از برنامه های ضعیف متنفر هستند 

از آن جا که برنامه ریزهای خوبی هستند با برنامه ریزی های ضعیف کاملا ناامید می شوند.

زنان قوی اعتماد به نفس بالایی دارند 

زنان قوی احساس خوبی به هویت خود دارند و خودشان را همانطور که هستند دوست دارند. اعمال آن ها با اخلاقیات و باورهایشان یکسان است. آن ها نیازی به متقاعد کردن دیگران نمی بینند و با خودشان روراست هستند.

زنان قوی پذیرش بالایی دارند 

زنان قوی انتظارات واقعی از خودشان و دیگران دارند و می دانند که برای زندگی کردن باید توانایی پذیرش شرایط را داشته باشند.

زنان قوی مجرد بودن را دوست دارند 

زنان قوی هیچ مشکلی با مجرد بودن ندارند. آن ها می دانند پیدا کردن شخصی که بتوان رابطه مثبت و موفقی را با او داشت ممکن است اما یک زن قوی شادی اش را در گرو بودن با یک شخص دیگر نمی داند.

زنان قوی هیچ مشکلی با مجرد بودن ندارند‎

مردهای ضعیف از زنان قوی می ترسند 

علت این که مردهای ضعیف از زنان قوی می ترسند این است که اعتماد به نفسشان به آن ها احساس ضعف و تهدید منتقل می کند.

زنان قوی دوست دارند پیشقدم باشند 

اگر یک زن قوی با مردی آشنا شود که فکر می کند مناسب اوست از پیشقدم شدن هیچ ترسی ندارد.

آن ها زنان قوی دیگر را تحسین می کنند 

زنان قوی به یکدیگر به چشم الگو و منبع الهام نگاه می کنند و موفقیت زنان قوی دیگر را تحسین می کنند.

زنان قوی فمینیست هستند 

زنان قوی فمینیست به دنیا می آیند و این یک تصمیم هوشمندانه یا فلسفه خاصی نیست بلکه ویزگی شخصیتی آن هاست. زنان قوی خودشان را برابر می بینند و برای باورهایشان می جنگند.

زنان قوی از یک زن قوی به دنیا آمده اند 

قدرت در زنان در واقع یک ویژگی خانوادگی است زیرا دخترها با تقلید رفتار زنان خانواده بزرگ می شوند. آن ها از دوران کودکی این ویژگی ها را می آموزند و در بزرگسالی الگویی برای زنان خانواده می شوند.

اگر در خانواده ای که زندگی می کنید یک زن قوی دارید این ویژگی ها را در آن ها خواهید دید. هر چه بیشتر درباره اتفاقاتی که پشت اعتماد به نفس ظاهری آن ها می گذرد بدانید بیشتر آن ها را خواهید شناخت.

پرپشت کردن ریش و سبیل مردانه با 4 روش طبیعی

متاسفانه خیلی از آقایان با مشکل پرپشت و یکدست نبودن ریش و سبیل شان دست به گریبان هستند و نمی‌توانند رشد موهای صورت خود را خیلی سریع افزایش دهند. اگر شما هم جز همین دسته از افراد هستید توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان مطلب امروز را از دست ندهید.

درست بر عکس خانم‌ها که از داشتن موهای روی صورت فراری هستند و به دنبال راه‌کارهای مختلف و متفاوتی برای رفع موهای زائد صورت هستند، داشتن ریشی پر‌پشت و یکدست برای ظاهری کاملا مردانه آروزی بسیاری از آقایان است. متاسفانه خیلی از آقایان با این مشکل دست به گریبان هستند و نمی‌توانند رشد موهای صورت خود را خیلی سریع افزایش دهند. اگر شما هم جز همین دسته از افراد هستید توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان مطلب امروز را از دست ندهید. در ادامه این مطلب با چند روش درمان ساده و طبیعی آشنا خواهید شد که به رشد بیشتر موهای صورت شما کمک چشمگیری می‌کنند. 

پرپشت کردن ریش و سبیل با آب‌ لیمو و پودر دارچین

اولین راه‌ حل سریع ما برای شما، استفاده از ترکیب آب‌لیمو و پودر دارچین است. طبق تحقیقات انجام شده بر روی دارچین مشخص شد، مصرف این ترکیب طبیعی برای رشد بیشتر و سریع‌تر موها بسیار موثر است. برای تهیه این ماسک کافی است تا ۱ قاشق غذا‌خوری پودر دارچین را همراه با ۲ قاشق غذا‌خوری آب‌لیمو تازه مخلوط کنید تا خمیر شوند. سپس خمیر را روی پوست صورت خود بگذارید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد آن را آبکشی کنید. سعی کنید از این درمان روزانه ۲ مرتبه استفاده کنید تا خیلی سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسید. توجه داشته باشید در صورت مشاهده هر نوع علائم آلرژی‌زا از مصرف این ماسک خودداری کنید. 

داشتن ریشی پر‌پشت و یکدست برای ظاهری کاملا مردانه آروزی بسیاری از آقایان است

پرپشت کردن ریش و سبیل با روغن نارگیل و روغن رُزماری (اَکلیل کوهی)

یکی دیگر از روش‌های موثر در رشد موهای صورت آقایان، استفاده از روغن نارگیل است. طبق تحقیقات انجام شده در زمینه خواص روغن نارگیل، مصرف آن برای رشد طبیعی موها بسیار مفید است. برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن کافی است تا طبق دستور‌العمل زیر عمل کنید:

- مقداری روغن نارگیل را به نسبت ۱۰ به ۱ با روغن رزماری مخلوط کنید.

- سپس با استفاده از یک پنبه ترکیب را روی صورت‌تان بمالید و ماساژ دهید. 

- بگذارید ماسک ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند و بعد آن را با آب‌ سرد بشویید.

- برای نتیجه دلخواه‌تان ۲ تا ۳ بار در هفته از این ماسک مفید استفاده کنید.

پرپشت کردن ریش و سبیل با روغن اوکالیپتوس

تحقیقات حاکی از آن است که مصرف روغن اوکالیپتوس برای مو، پوست و به طور کلی سلامت ما بسیار مفید است. به منظور ایمنی بیشتر، تنها نکته قابل توجه عدم استفاده مسقیم این روغن بر روی پوست صورت است. توصیه می‌شود برای رقیق کردن آن، روغن را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید و بعد از آن استفاده کنید. برای استفاده از این ماسک بعد از اینکه طبق توصیه که پیش‌تر ذکر شد، روغن اوکالیپتوس را به نسبت ۱ به ۴ با آب ولرم رقیق کردید با استفاده از یک تکه پنبه آن را مستقیما روی پوست صورت‌تان ماساژ دهید و بگذارید برای مدت زمان کافی روی آن بماند. توجه داشته باشید در صورت احساس ناراحتی یا خارش پوست سریعا ماسک را پاک کنید و در آینده هم به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. 

پرپشت کردن ریش و سبیل با از ماساژ درمانی استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌های موثر در رشد سریع‌تر موهای صورت استفاده از تکنیک ماساژ‌ درمانی است. این روش باعث تحریک پیاز مو شده و به رشد بیشتر و سریع‌تر آن کمک زیادی می‌کند. برای انجام یک ماساژ صحیح و ملایم کافی است تا طبق دستور زیر عمل کنید:

- با کمک نوک انگشتان خود روی نقاطی از پوست‌تان که بیشتر تمایل دارید مو رشد کند را ماساژ دهید. سعی کنید هنگام ماساژ دادن کمی هم فشار (ملایم) ایجاد کنید تا به این طریق بیشتر باعث تحریک ریشه موها شوید. سعی کنید حرکت دست‌تان حالت دورانی (دایره‌وار) داشته باشد و ماساژ را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه دهید. برای بهترین نتیجه ممکن سعی کنید ۲ بار در روز از این روش استفاده کنید.

تمام آنچه باید درباره شامپو کراتینه بدانید

امروزه، کراتینه یکی از ترکیباتی ست که در برترین شامپوها مورد استفاده قرار می گیرد. انواع شامپو کراتینه در بازار به فروش می رسد اما پیش از اینکه فقط بخاطر نام این شامپوها آنها را خریداری کنید باید بدانید کراتینه چیست.

کراتین چیست؟

کراتین یک پروتئین است که مهم ترین بخش مو را تشکیل می دهد. قسمت های خشک پوست، ناخن و مو در ساختار سلولی خود پروتئین کراتین دارند. کراتین از ۱۹ آمینو اسید تشکیل شده است، برای اینکه خیلی ساده تر بتوانید به نقش کراتین در موهایتان پی ببرید، باید بدانید موهای شما ۸% رطوبت، ۳% مواد معدنی و ۸۹% کراتین دارد. جالب است بدانید آسیایی ها در موهایشان ۹۴% کراتین دارند و آفریقایی ها ۸۵% شاید تفاوت موهای آنها بتواند به خوبی نقش این پروتئین را در بدن و مو نشان دهد.

کراتین نقش اساسی در ساختار بیرونی و درونی مو داشته و وظیفه استحکام و انعطاف پذیری مو را بعهده دارد. تصور کنید اگر کراتین از مو حذف شود چه اتفاقی برای آن می افتد؟ ساختار مو ثبات خود را از دست داده و ضعیف می گردد. نتیجه موهایی می شود، آسیب دیده که حالت خوبی به خود نمی گیرد. در چنین شرایطی، محصولاتی که کراتینه دارند نظیر شامپو کراتینه یا خود کراتینه به طور مستقیم برای مو استفاده می شود تا آن را به حالت قبل بازگردانده و تقویت کند.

 شامپو کراتینه چیست؟

شامپو کراتینه همانطور که از نامش پیداست شامپویی است که در ترکیباتش کراتینه دارد. وقتی به لیست ترکیبات شامپو کراتینه نگاه کنید احتمالا با کلماتی نظیر “hydrolized keratin” ( کراتین هیدرولیزشده ) یا “keratin amino acids” ( آمینو اسیدهای کراتین) مواجه می شوید.

کراتین یک پروتئین است که مهم ترین بخش مو را تشکیل می دهد

کراتین موجود در شامپو کراتینه از کجا بدست می آید ؟

بهترین کراتین برای ترمیم مو کراتینی است که از موی انسان گرفته شده باشد. هرچند دیگر تولیدکنندگان محصولات بهداشتی اجازه ندارند از پروتئین انسانی در محصولات خود استفاده کنند. بنابراین امروزه کراتینی که در شامپو کراتینه و سایر محصولات کراتینه استفاده می شود از حیوانات گرفته می شود، البته بدون آسیب رسیدن به آنها. امکان ندارد بتوان کراتین را از گیاهان یا گلها بدست آورد چرا که پروتئین موجود در آنها اصلا شباهتی به پروتئین موجود در موی انسان ندارد. بنابراین هیچ چیزی به نام کراتینه گیاهی وجود ندارد.

چه زمانی از شامپو کراتینه استفاده کنیم؟ 

اگر موهایتان ضعیف شده و آسیب دیده، بهتر است از شامپو کراتینه برای ترمیم آن استفاده کنید. موارد زیر ممکن است باعث آسیب دیدن موها شود بنابراین اگر عادت به انجام این کارها دارید بهتر است شامپو کراتینه را در محصولات بهداشتی آرایشی خود جای دهید :

دکلره، رنگ و هایلات مکرر مو

استفاده از محصولات شیمیایی برای حالت دادن به مو

استفاده از لوازم حرارتی برای صاف یا فر کردن مو

شنا در آبی که کلراید یا نمک دارد

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

آیا کراتین برای مو مضر است؟

اگر بیش از اندازه از کراتین و شامپو کراتینه استفاده کنیم چه میشود؟ مهم است بدانید موها فقط می تواند مقدار خاصی از پروتئین کراتین را جذب کند. پس از آن مقدار بیشتر را قبول نمی کند. مثل اسفنج که فقط می تواند مقدار مشخصی آب جذب کند و بیش از آن را پس می زند. کراتین فقط به قسمتی از مو جذب می شود که آسیب دیده و نیاز به کراتینه دارد بنابراین بر قسمت سالم مو هیچ تاثیری ندارد.

آیا شامپو کراتینه واقعا موثر است؟ 

شامپو کراتینه موثر است اما نه به اندازه استفاده مستقیم کراتین روی مو. دلایل مختلفی برای تاثیر کمتر این شامپو وجود دارد. یکی از آنها وجود آب هنگام شستشو است. آب باعث می شود کراتین به خوبی جذب مو نشود و زمانیکه مو را در حمام با شامپو کراتینه می شویید زمان کافی ندارید که بگذارید این پروتئین کاملا جذب مو شود و آبکشی از جذب کامل آن جلوگیری می کند. اما این به معنای بی تاثیر بودن شامپو کراتینه نیست بلکه باید زمان بیشتری به آن دهید تا تاثیر گذار باشد. با یکبار شستن مو با شامپو کراتینه انتظار معجزه نداشته باشید هرچند به مرور زمان تغییر را متوجه خواهید شد. در کنار استفاده از شامپو کراتینه، نرم کننده یا ماسک مو را نیز فراموش نکنید. همچنین بهتر است مواردی که موجب آسیب دیدن مو می شود را کنار بگذارید.

برنامه کاهش وزن تان را با دیدن این نشانه ها متوقف کنید

گاهی توقف وزن یعنی بدن تان با وزن فعلی متناسب است 

گاهی توقف وزن یعنی بدن تان با وزن فعلی متناسب است و نیازی نیست که تلاش بیشتری کنید. در اینجا چند نشانه که با دیدن آنھا متوجه می شوید به محدوده وزن سالم رسیده اید، معرفی شده است.

در واقع توقف وزن همیشه به این معنا نیست که شما قادر به کاهش وزن و رسیدن به اهداف تناسب اندام نیستید و نیاز به تغییرات بیشتری در رژیم غذایی و برنامه های ورزشی خود دارید.

از نظر جسمی سالم ھستید

اگر احساس خوبی از نظر سلامتی دارید، انرژی کافی برای فعالیت، کار و ورزش دارید و دچار خستگی زودرس و کسالت نمی شوید، اینھا شاخص ھایی ھستند که بیش از عدد ترازو، حاکی از سلامتی شما ھستند.

به وزن ھدف خود خیلی نزدیک ھستید

اگر برای عضله سازی ورزش های استقامتی را انجام می دهید، ھمین عضله باعث می شود که وزن شما به نظرتان زیاد برسد زیرا وزن عضله از وزن چربی بیشتر است. بنابراین، در حالی که بدن شما سالم است و چربیھای اضافی را آب کرده اید، اما وزنتان آنطور که انتظار داشته اید، پایین نرفته است. در اینصورت اصلا نباید ناراضی و نگران باشید.

توقف وزن علیرغم رعایت قوانین کاھش وزن

شاید وزنی که مد نظر شماست، وزن سالم برای این سن شما نباشد و نباید وزن خود را از نقطه ای به بعد، کمتر کنید تا بدن شما سالمتر بوده و انرژی کافی برای فعالیت داشته باشد.

مشکلات مرتبط با وزن، شما را تھدید نمی کند

وزن، تنھا معیار سلامتی نیست. اندازه محیط دور کمر ھم مھم است. انقدر که اندازه دور کمر، می تواند نشانه سلامتی یا عدم سلامتی باشد، وزن اھمیت ندارد. ھمچنین، میزان کلسترول خون، فشار خون و قند خون، از معیارھای مھم تخمین میزان سلامتی ھستند و فردی که وزن طبیعی یا حتی وزن بالایی دارد، لزوما دارای کلسترول، فشار و قند خون طبیعی یا غیرطبیعی نیست. 

شادی زندگی را قربانی وزن نکنید

وزن کم کردن تا حدی که به وزن سالم برسیم خوب است اما اگر به جایی رسیدید که کاھش وزن برای شما شکل وسواسی به خود گرفت و از توجه به داشته ھا و شادی ھای زندگی محروم ماندید، یعنی دارید در مسیر اشتباه قدم برمیدارید. کاھش شدید انرژی و غذای دریافتی بدن را وارد فاز ذخیره تمام ذرات چربی در بدن میکند و ھر قدر ھم که تلاش کنید، بدن شما به مخالفت با شما پرداخته و دیگر نمیگذارد وزن خود را کم کنید.

چرا زنان موافق شوخی‌های مردانه علیه خود هستند؟

همه باهم می‌زنند زیر خنده، زنها حتی بلندتر از مردها. مجری با صدای بلند می‌گوید: «خانم‌ها که فقط کارشون خریده...» و چند جمله بعد: «آخ آخ امان از این خانم‌ها که فقط غرمی‌زنن...» رو به میهمان بعدی برنامه: «آقا شغلش چیه؟ خانم هم که معلومه خانه‌دار و...» و چند لحظه بعد: «خانم‌ها که فقط غیبت می‌کنن...» و «خانم‌ها هم که ماشالله باید یک جمله رو 10 بار براشون بگی.» بازهم صدای خنده حضار و بازهم خانم‌ها بلندتر از آقایان.

فضای خنده و شوخی داغ است. در اینستاگرام، توئیترو تلگرام و همان‌ها که این روزها شبکه اجتماعی می‌نامیم‌شان. شوخی های جنسی و جنسیتی گوی سبقت را از بقیه شوخی‌ها ربوده. اصلاً به نظر می‌رسد خیلی‌ها در به در دنبال این گزاره‌ها هستند که بنشینند و بخوانند و تعریف کنند و غش غش بخندند. هرچه رکیک‌تر بامزه‌تر، هر چه وقیح‌تر باحال‌تر. گاهی دخترها پیشتازترند. چرا باید عقب بیفتند از گفتمان مسلط مردانه؟ چرا باید کم بیاورند وقتی می‌توانند با جسارت بیشتری شوخی جنسی و جنسیتی کنند و کلمات جنسیت‌زده به کار ببرند؟ گاهی جملات‌شان شوکه‌ات می‌کنند و از خودت می‌پرسی چرا؟ این همه رکیک بودن برای چه؟

بارها این جمله را شنیده‌ایم که خشونت فقط خشونت فیزیکی نیست، خشونت زبانی هم هست. پس چرا آنقدر دست کمش می‌گیریم؟ چرا این همه در طول روز از واژه‌های جنسیت‌زده استفاده می‌کنیم؟ در گفت‌و‌گوهای دورهمی، در سینما و تلویزیون، در خیابان و...آیا صدا و سیما شگرد بهتری برای جذب مخاطب در آستین ندارد؟

زبان امری اجتماعی است و نمی‌توان نسبت به تأثیرات مهم و بازتاب‌های مکرر آن در جامعه بی‌تفاوت ماند. آیا کلمات و جملات خشونت‌زده به بازتولید خشونت نمی‌انجامند؟ چرا خود زنان هم با وجود دانستن این‌ها باز هم با هر چیزی شوخی می‌کنند؛ با تجاوز، آزارجنسی، متلک و آزار کلامی و... چرا؟ چرا آنها به شوخی‌های جنسیتی بلندتر از مردها می‌خندند؟ آیا همه این‌ها به فضای پر خشونت دامن نمی‌زند؟ خشونت خاموش.

تقلید از زبان مردانه مرسوم، استفاده از شوخی‌های کوچه و بازاری در فضای مجازی نشانه چیست؟ آیا تقلید و استفاده از این واژه‌ها راهی برای برابری خواهی است یا عقب نماندن از قافله مردسالاری؟

عامری، پژوهشگر اجتماعی و نویسنده کتاب در گفت‌و‌گویی با ما در این باره می‌گوید: «تقلید از زبان مردانه، شامل شوخی‌ها، الفاظ، گاهی فحش‌های کوچه و خیابانی، حرکتی در راستای جنسیت‌زدایی و برابری نیست. چراکه ساختاری که از زبان موجود می‌شناسیم به طور کلی «مردساخته» است و هر مقابله به مثل و یا تقلیدی از این موارد، دویدن در زمین سلطه تاریخمند جنسیتی به شمار می‌آید، نه اقدامی رهایی بخش.»

عامری با تأکید بر اینکه این روزها خیلی از زنان از الفاظ جنسی بویژه در فضاهای مجازی استفاده می‌کنند، تأکید می‌کند: «بنابه نتایج پژوهش‌ها، تبعیض‌های حقیقی در جامعه و کلیشه‌های تبعیض‌آمیز جنسیتی در فرهنگ، زمانی رفع می‌شوند که مبانی فکری افراد جامعه تغییر کرده باشد. یکی از شیوه‌های تشخیص اصلاح یا جمود فکری جامعه نیز تحلیل زبانی است. از این رو یکی از وظایف و فعالیت‌های جدی فعالان زن، بویژه در دوره پست مدرن، تحلیل عملکرد زبان جنسیت‌گراست.

براساس پژوهش‌ها، موارد مختلف نمایش فرودستی زنان در زبان، مورد توجه قرار گرفته. واژه‌هایی که عامل به حاشیه رانده شدن زنان معرفی شده‌اند. مثل واژ‌ه های مردانه‌ای که برای مخاطب قرار دادن عموم به کار می‌روند تا واژگان جنسیتی شده و الفاظی که تمرکز بر جنس زن یا بخش‌هایی از بدن زنان با کاربرد نهانی تحقیر، تمسخر، کم ارزش‌انگاری و... دارند.»

به گفته او زبان جنسیت‌زده و مردساخته، نیازمند شالوده شکنی به صورت کاملاً علمی و نه برمبنای برداشت شخصی ماست و تنها با این شیوه، می‌توان از زبانی که کارکرد بازتولید تبعیض و خشونت جنسی- جنسیتی نداشته باشد، استفاده کرد، نه تقابل با روش‌های مردانه و یا همان زبان مردسالارانه و مردساخته.

ژرف‌تر شدن خشونت‌های کلامی در جامعه 

«شوخی‌های جنسیتی و طنزهای موجود جنسی معمولاً «مرد محورند »و در واقع به خاطر سلطه مردسالاری و سلطه مردمحوری در فرهنگ ما رسوخ کرده‌اند. زنان و دختران ما که ناخودآگاه فهمیده‌اند ارزش مسلط جامعه چیست، می‌خواهند با این ارزش های مسلط همنوایی کنند و بگویند از قدرت مسلط جامعه دور نیستند.» این‌ها گفته‌های محمد تقی کرمی، دانشیار گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه در گفت‌و‌گو با ماست. او معتقد است خیلی از زنان و دختران برای عقب نیفتادن از فرهنگ مسلط جامعه، با شوخی‌های رکیک جنسیتی همراه می‌شوند و همنوایی می‌کنند.

او در ادامه می‌گوید: «این دختران گاهی با خود می‌گویند اگر مردی می‌تواند با شوخی‌های جنسی، دوستانش را به چالش بکشاند، من هم می‌توانم همین کار را بکنم و برای همین در شبکه‌های مجازی شاهد موجی از این گونه شوخی‌های جنسی و جنسیتی از سوی زنان هستیم.

جریان آکادمیک هم هرچند در بعد نظری، مردسالاری را به چالش می‌کشد اما در عینیت و در فرهنگ توده این کار را نمی‌کند و تحت تأثیر هژمونی فرهنگ امریکایی که بر فضای مجازی مسلط شده راه دیگری می‌رود. اگر دقیق تر نگاه کنید، خشونت های کلامی این گونه عمیق‌ترو پیچیده‌تر شده است. یعنی هر چقدر گفتمان‌های انتقادی قوی‌ترعمل می‌کنند، خشونت ها و الگوهای آن هم به ساختارهای ژرف‌تررفته و پیچیده‌ترمی‌شوند.»

او برای حرف هایش مثال هم می‌آورد: «به عنوان مثال برنامه دورهمی که همین چند وقت پیش از تلویزیون پخش می‌شد تحت تأثیر همین خشونت های جنسی و جنسیتی بود. در این برنامه وقتی یک شوخی جنسیتی می‌شد، خانم‌ها بیشتر و بلندتر از مردها می‌خندیدند که این مسأله در جامعه شناسی مخاطب، بسیار مهم است. چراکه خانم‌ها برای اینکه از این شوخی‌ها لذت می‌برند به آنها نمی‌خندند بلکه می‌خندند تا بگویند ما نکته این شوخی‌ها را گرفته‌ایم و از قافله عقب نیستیم. شوخی‌هایی که بارها در فیلم‌های سینمایی هم تکرار می‌شود؛ حتی گاهی موقع پخش این شوخی‌ها می‌توان اخم و خجالت را در چهره مردان دید اما صدای خنده بلند زنان در این میان همیشه جلب توجه می‌کند که نیاز به تحلیل و تأمل جدی دارد. معلوم نیست چه اتفاقی در ساختارهای زبانی و فرهنگی جامعه در حال شکل‌گیری است، اما نتیجه‌اش این رفتارهاست.»

شوخی که هدفش نقد، انتقاد و اصلاح‌طلبی نیست، اساساً شوخی نیست‎

قصدمان فقط شوخی است! 

وقتی در فضای مجازی به این شوخی‌ها انتقاد می‌شود و از این افراد خواسته می‌شود با مسائل مهم شوخی نکنند یا از کلمات جنسیت‌زده استفاده نکنند، آنها در پاسخ می‌گویند که حق دارند با همه چیز شوخی کنند. کرمی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان با این مسائل بویژه موضوعاتی که مورد نفرت عمومی است، شوخی کرد، می‌گوید: «اساس طنز برای به چالش کشیدن قدرت است و از این منظر می‌توان با هر چیزی شوخی کرد. مهم این است که هدف ما انسانی باشد.

شوخی که هدفش نقد، انتقاد و اصلاح‌طلبی نیست، اساساً شوخی نیست و در هیچ چارچوب معرفتی پذیرفته شده‌ای نیست. شوخی که بازتولید روابط قدرت باشد، هیچ مشروعیتی ندارد. این فضای «شوخی برای شوخی» در فضای طنز فعلی جامعه ما معنایی ندارد و بیشتر شبیه هجو است.»

وی از این خشونت‌ها با عنوان خشونت‌های نمادین، خشونت های احساسی وعاطفی و خشونت خاموش نام می‌برد: «درخشونت های شخصی، معمولاً رفتار تحقیرآمیز وجود دارد و اکثر آدم ها به این خشونت‌ها واکنش نشان می‌دهند، چون سویه شخصی مشخص دارند اما در خشونت‌های کلامی چون سویه شخصی وجود ندارد، معمولاً آدم‌ها نسبت به آن ناراحت نمی‌شوند و واکنش مستقیم نشان نمی‌دهند، اما معنایش این نیست که افراد جامعه را تهدید نمی‌کند. به این معنا خشونت‌های خاموش با پنبه سر می‌برند.»

چرا به خشونت‌های زبانی بی‌تفاوتیم؟ 

«تاکنون تحقیقاتی با محور «زبانشناسی جنسیت» در زبان فارسی کمتر انجام شده و بیشتر به کاربردهای زبانی مختلف برای جنس و جنسیت‌ تمرکز شده و کار منسجمی در این باره انجام نشده و یا مورد توجه قرار نگرفته است.» این‌ها را پردیس عامری می‌گوید و اضافه می‌کند: «مطابق دیدگاه پست مدرن، از طریق معکوس کردن پیش فرض های بنیادین، می‌توان فضا را برای پیش فرض‌هایی که قبلاً مورد توجه قرار نگرفته‌اند، آماده کرد.

پس شالوده شکنی در حقیقت، شیوه غلبه بر تحکم تاریخمند یک ایده و تفکر است که اینجا می‌توان به تسلط مردسالارانه نهان و آشکار در زبان اشاره کرد. اگر نگران تبعیض‌های اجتماعی و جنسیتی هستیم، لازم است به گفتمان عمومی دقت کنیم و موضوعات بحث انگیز و پیچیده‌ را از منظرهای گوناگون موشکافی و واکاوی کنیم تا در نهایت افراد نسبت به پیش فرض‌های خود که بصورت خواسته و ناخواسته، تحت تسلط فرهنگ مردسالارانه و ترویج «دیگربودگی» و فرودست انگاری جنسی است، مردد شوند. از آنجا که در شالوده‌شکنی زبانی، افراد مشاهده‌گر اندیشه خود هستند، بنابراین امکان ایجاد تحول در یک ایده و اندیشه و بسط و گسترش این تحول به جامعه، ایجاد می‌شود.»

کرمی هم با تأکید بر اینکه در همه دنیا فضای زردی که رسانه‌های رسمی و غیررسمی تولید می‌کنند مشکلات زبانی را ترویج می‌کنند، می‌گوید: «این رسانه‌ها می‌کوشند فضا را مردانه و زنانه کنند و از خانم‌ها خنده بگیرند اما اینکه چرا این بحث از سطح نخبگان به سطح توده‌ها نمی‌آید جای سؤال است. به عنوان مثال بخش مهمی از سینمای پرفروش ما ازهمین خشونتهای جنسی و کلامی استفاده می‌کند، به اصطلاح کارگردان‌ها، سناریونویس‌ها و طنزپردازها که انتظار داریم از طبقه نخبه جامعه باشند هم برای جذب مخاطب ازکلیشه‌های جنسی و جنسیتی استفاده می‌کنند.

یعنی من استاد دانشگاه و کارگردان، ممکن است در کلاس درس و حوزه کاری خودم این حرفها را بزنم اما در فضای فرهنگی آنها را بازتولید می‌کنم. این به این معنا است که هنوز نخبگان ما به این رهایی بخشی اعتقاد ندارند. چون من استاد دانشگاه وقتی یک طنز جنسیت‌زده می‌بینم باید به آن واکنش نشان دهم، بیانیه بدهم، نقدش کنم، برایش کمپین تشکیل دهم تا این بحثها و نقدها از سطح دانشگاه به جامعه هم برسد.»

حتماً شنیده‌اید که بعضی از آقایان روز زن، برای دوست و همکارشان کادو می‌گیرند؛ لابد تا مدت‌ها می‌شود به این شوخی خندید و دهان به دهان از این دورهمی به آن دورهمی تعریف کرد. حتماً شنیده‌اید که رفتار خیلی از راننده‌ها نسبت به یک راننده زن فرق دارد تا یک راننده هم جنس؛ به راننده مرد می‌شود راه داد، اگر اشتباهی کرد می‌شود ندید اما در مورد راننده زن قضیه فرق می‌کند.

باید حالش را گرفت، باید آخرین متلکی را که همین دیروز یاد گرفته‌ای توی صورتش داد بزنی و تکرار کنی. طوری که همه راننده‌های دور و بر بخندند؛ «برو بشین پشت ماشین لباسشویی» دیگر تکراری شده و باحال نیست. آدم باید به روز باشد. جوک باید دست اول باشد، باید خنده‌دار باشد، باید بشود از یک برنامه میلیونی تکرارش کرد؛ طوری که زنان هم غش غش بخندند.

همه چیز درباره بیماری لنفوم مجموعه

هوچكين يكي از انواع سرطان است كه لنفوم ناميده مي شود

لنفوم (به انگلیسی: Lymphoma) گروهی از تومورهای یاخته‌های خونی است که از لنفوسیت‌ها به وجود می‌آید. گاهی واژهٔ لنفوم تنها به تومورهای سرطانی اشاره دارد و به همهٔ تومورها اطلاق نمی‌شود.

نشانگان این بیماری شامل این موارد هستند: بزرگ شدن غدد لنفاوی که معمولاً بدون درد هستند، تب، تعرق، خارش، کاهش وزن، احساس خستگی و دیگر علائم. تعرق معمولاً در شب صورت می‌گیرد.


علائم لنفوم کدامند؟

در اکثر موارد اولین علامت لنفوم بزرگی و تورم یک یا چند غده ی لنفاوی می باشد. این غدد متورم ممکن است از زیر پوست قابل لمس باشند واغلب بدون درد می باشند. این علامت بیشتر در غدد لنفاوی گردن، کشاله ی ران، زیر بغل یا معده دیده می شود.

غدد لنفاوی عمقی تر بدن نیز ممکن است متورم شده و سبب ایجاد علائمی شوند به عنوان مثال: تورم غدد لنفاوی اطراف ریه ها می تواند سبب سرفه یا اختلالات تنفسی شود.

علائم دیگر لنفوم عبارتنداز:

• تب
کاهش وزن
 تعریق شبانه به گونه ای که لباس های بیمار خیس می شود.

تمامی این علائم می توانند به دلیل اختلالات دیگری غیر از لنفوم نیز ایجاد شوند ولی در صورتی که فرد این علائم را در خود مشاهده کرد باید به پزشک خود اطلاع دهد.

انواع لنفوم

- لنفوم هوچكين

- لنفوم هوچكين

لنفوم گروهی از تومورهای یاخته‌های خونی است که از لنفوسیت‌ها به وجود می‌آید

لنفوم هوچكين

هوچكين يكي از انواع سرطان است كه لنفوم ناميده مي شود. لنفوم اصطلاح عمومي سرطان هايي است كه در سيستم لنفاوي توسعه مي يابند. بيماري هوچكين يك نوع غير معمول لنفوم است كه در آمريكا كمتر از 1% كل انواع سرطان ها را شامل مي شود. انواع ديگر سرطان هاي سيستم لنفاوي، لنفوم هاي غير هوچكين ناميده مي شوند.

سيستم لنفاوي قسمتي از سيستم ايمني بدن است كه به دفاع بدن در برابر بيماري و عفونت كمك مي كند. عوامل خطر (ريسك فاكتورها ) محققين از طريق انجام مطالعات سعي دارند به علت بيماري و روش هاي مؤثر درماني پي ببرند. تاكنون، علت يا علل بيماري هوچكين شناخته نشده است و پزشكان نمي توانند توضيح دهند كه چرا يك فرد به اين بيماري مبتلا ميشود ولي ديگري مبتلا نمي شود.

البته واضح است كه بيماري هوچكين به دنبال صدمه يا ضربه ايجاد نمي شود و مسري و واگيردار نيست. محققين با مطالعه الگوهاي سرطان در جامعه ،دريافته اند عوامل خطر معيني در ايجاد بيماري نقش دارند ولي برخلاف انتظار ، ممكن است فردي با داشتن اين ريسك فاكتورها مبتلا به بيماري هوچكين نشود در حالي كه فرد مبتلا به هوچكين نيز، هيچ كدام از اين ريسك فاكتورها را نداشته باشد.

برخي از عوامل خطر بيماري هوچكين عبارت است:

♦ سن/جنس:

اغلب اوقات در افراد داراي سنين 34- 15 سال و يا افراد بالاي 55 سال ديده مي شود. در مردان شايع تر از زنان مي باشد.

♦ تاريخچه فاميلي: برادران و خواهران بيماران احتمال ابتلاي بيشتري دارند.

♦ ويروس: ويروس اپشتين بار عاملي است كه احتمال ابتلا به هوچكين را افزايش ميدهد. افرادي كه در مورد احتمال ابتلا به هوچكين نگران هستند بايد با پزشك خود درباره بيماري و علايم آن و نيز برقراري برنامه منظم كنترل دوره اي، صحبت نمايد.

 تورم بدون درد در يكي از عقده هاي لنفاوي گردن از نشانه های بيماري هوچكين است

علايم و نشانه های بيماري هوچكين

شامل علايم زير مي باشد:

* تورم بدون درد در يكي از عقده هاي لنفاوي گردن، زير بغل يا كشاله ران

* تب هاي راجعه بدون علت

* تعريق شبانه 

* كاهش وزن بدون دليل 

* خارش شديد پوستي وجود هر كدام از اين علايم ،حتما نشانه وجود بيماري هوچكين نيست.

در اغلب موارد، اين علايم در وضعيت هايي كه زياد جدي نمي باشند همانند آنفلوانزا نيز ديده مي شوند. بيماران در صورت تداوم اين علايم، بايستي هر چه زودتر به پزشك براي تشخيص و مراقبت و درمان مراجعه كنند ولي هرگز منتظر وجود درد نباشند چرا كه هوچكين در مراحل اوليه بدون درد است.

بيماران براي اطمينان بيشتر، بهتر است توسط پزشك معاينه شوند زيرا تنها پزشك متخصص، قادر به تشخيص بيماري هوچكين است.

لنفوم غیر هوچکین چیست؟

لنفوم غیر هوچکین نوعی سرطان است. لنفوم واژه ای کلی است که به تمام سرطانهای برخاسته از دستگاه لنفاوی اطلاق می شود. بیماری هوچکین نوعی لنفوم می باشد.

سایر انواع لنفوم همراه با هم و در گروهی جداگانه طبقه بندی می شوند. لنفوم ٥ % کل موارد سرطان را در آمریکا شامل می شود. دستگاه لنفاوی بخشی از دستگاه ایمنی است که بدن را در مبارزه علیه بیماری و عفونت یاری می رساند،‌ دستگاه لنفاوی شامل شبکه ای از لوله های نازک است که به مانند رگهای خونی شاخه شاخه شده و در بافتهای بدن گسترش می یابند.

لنفوم غیر هوچکین نوعی سرطان است

 علائم و نشانه ها غیر هوچکین :

▪ شایعترین علامت لنفوم غیر هوچکین، تورم بدون درد گره های لنفی گردن،‌ کشاله ران و یا زیر بغل می باشد، سایر علائم به قرار زیر می باشد.

▪ تبی که علتی برای آن یافت نمی شود.

▪ تعریق شبانه

▪ خستگی مداوم

▪ کاهش وزن بدون توجیه

▪ خارش پوست

▪ لکه های قرمز رنگ روی پوست البته هنگامی که علائم بالا در بیماری مشاهده می شود. نمی توان به صراحت و اطمینان رای بوجود لنفوم غیر هوچکین داد چرا که این نشانه ها ممکن است در بیماریهای خوش خیم تر نظیر آنفلوآنزا و یا سایر عفونتها نیز دیده شود. بنابراین صرفا نظر پزشک ملاک تشخیص خواهد بود.

هنگامی که در فردی علائم فوق الذکر یافت شود،‌ باید حتما به پزشک مراجعه نماید چرا که تشخیص و درمان زودرس بیماری بسیار حائز اهمیت است.

تشخیص و درمان زودرس بیماری لنفوم بسیار حائز اهمیت است

تشخیص لنفوم

پزشک علائم فرد را پرسیده و ممکن است تست های زیر را برای وی درخواست کند:

◊ بیوپسی ازغدد لنفاوی، پزشک یک قسمت و یا همه ی غده ی لنفاوی متورم را خارج کرده و آن را از نظر داشتن سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

◊ بیوپسی از مغز استخوان، پزشک یک نمونه ی کوچک از مغز استخوان فرد را که یک بافت اسفنجی در داخل استخوان می باشد، خارج می کند سپس این نمونه در زیر میکروسکوپ از نظر داشتن سلول های سرطانی بررسی می گردد.

◊ بیوپسی های دیگر، پزشک ممکن است نمونه های کوچکی از بافت های غیر طبیعی نقاط دیگر بدن نیز تهیه و در زیر میکروسکوپ چک کند.

◊ CT اسکن، PET اسکن یا تصاویر تشخیصی دیگر، این تست ها تصاویری از ارگان های داخل بدن را نشان داده و می توانند هرگونه بافت غیر طبیعی را نمایان کنند.

پیوند مغز استخوان، پرتو درمانی و یا شیمی درمانی از راههای درمان لنفوم می باشد

درمان لنفوم چگونه است؟

پزشکان می توانند به روش های مختلف لنفوم را درمان کنند. برخی از انواع لنفوم باید به سرعت درمان شوند اما برخی دیگر که رشد آهسته ای دارند و علائم ایجاد نمی کنند اغلب در ابتدا احتیاج به درمان ندارند.

افراد مبتلا به لنفوم اغلب یک یا چند گزینه ی درمانی زیر را پیشرو دارند:

ο شیمی درمانی: شیمی درمانی اصطلاحی ست که پزشکان برای توصیف برخی از داروها که سلول های سرطانی را از بین می برند، استفاده می کنند.

ο پرتو درمانی: پرتو می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد.

ο پیوند مغز استخوان: در این درمان سلول های مغز استخوان که قبلا با شیمی درمانی یا پرتو درمانی از بین رفته اند، جایگزین می شوند.

پس از درمان چه اقداماتی صورت می گیرد؟

پس از درمان، بیمار مرتباً توسط پزشک چک می شود تا از عدم عود لنفوم اطمینان حاصل شود. این پیگیری منظم شامل معاینه ی پزشکی و انجام برخی از آزمایش ها می باشد.

برخی اوقات پزشک آزمایش خون و تصاویر تشخیصی نیز درخواست می کند. علاوه بر این بیمار باید از لحاظ داشتن علائم لنفوم بررسی گردد زیرا داشتن این علائم مبنی بر عود بیماری می باشد. فرد در صورت داشتن این علائم باید آنها را به پزشک یا خود اطلاع دهد.

در صورت عود لنفوم چه اقداماتی صورت می گیرد؟

در صورتی که لنفوم عود کند بیمار تحت پیوند مغز استخوان، پرتو درمانی و یا شیمی درمانی بیشتر قرار می گیرد.

راه های درمان التهاب گوش با روش های پزشکی و خانگی

 

عفونت گوش خارجی اغلب با نوعی خارش و اگزمای پوستی شروع می‌شود

اگرچه عفونت گوش در کودکان بیشتر شایع می‌باشد تا بزرگسالان، با این حال بزرگسالان نیز در معرض این عفونت قرار دارند. معمولا عفونت گوش کودکان به سرعت بهبود پیدا می‌کند، اما عفونت گوش در بزرگسالان اغلب نشانه‌ای از دیگر مشکلات جسمی می‌باشد.

انواع عفونت گوش

سه نوع عفونت یا التهاب گوش وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مرتبط با یکی از بخش‌های گوش می‌باشند: گوش داخلی، میانی و خارجی

عفونت گوش داخلی

عفونت گوش داخلی در واقع نوعی التهاب گوش می‌باشد. آماس گوش درونی (Labyrinthitis) نوعی عفونت گوش داخلی بوده که بر روی شنوایی و تعادل فرد تاثیر می‌گذارد. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که التهاب گوش داخلی نشانه‌ای از مننژیت باشد. علائم این نوع التهاب عبارتند از:

سرگیجه

حالت تهوع

استفراغ

عفونت گوش میانی

گوش میانی درست در پشت پرده گوش قرار گرفته که مسئول انتقال صدا از گوش خارجی به گوش داخلی می‌باشد. به عفونت گوش میانی، اوتیت مدیا (otitis media) نیز گفته می‌شود که شایع‌ترین نوع التهاب گوش می‌باشد. این عفونت ناشی از تجمع مایع در پشت پرده گوش بوده که منجر به تورم پرده گوش می‌شود. از علائم آن می‌توان به درد گوش، گرفتگی گوش، تب، مشکلات شنوایی و ترشح مایعاتی از گوش اشاره کرد.

عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی اغلب با نوعی خارش و اگزمای پوستی شروع می‌شود. در این حالت گوش دردناک، حساس، قرمز و متورم می‌شود.

برای درمان عفونت گوش خارجی باید از دارو‌های ضد میکروبی و ضد التهابی استفاده کرد

علل ایجاد عفونت یا التهاب گوش

عفونت‌های گوش اغلب ناشی از عفونت‌های باکتریایی می‌باشند. اگر عفونت گوش میانی از نوع باکتریایی باشد، به احتمال زیاد باکتری Streptococcus pneumoniae عامل ایجاد عفونت بوده است. عفونت گوش میانی اغلب ناشی از سرما خوردگی یا دیگر مشکلات تنفسی می‌باشد. عفونت گوش خارجی بیشتر ناشی از تجمع آب در گوش بوده که به خاطر شنا یا حمام کردن ایجاد می‌شود.

راه های درمان التهاب گوش

نوع درمان التهاب گوش بستگی به نوع عفونت دارد. در بیشتر موارد، برای درمان عفونت‌های گوش میانی و خارجی، مصرف آنتی بیوتیک‌ها ضروری می‌باشند. اگر عفونت گوش خفیف باشد، می توانید از روش‌های زیر برای درمان عفونت‌ استفاده کنید:

گذاشتن حوله یا پارچه‌ای گرم بر روی گوش آسیب دیده

مصرف دارو‌های ضد درد مانند ایبوپروفن یا استامینوفن

استفاده از قطره‌های گوش برای کاهش درد

مصرف دارو‌های ضد احتقان مانند سودوافدرین (pseudoephedrine)

درمان عفونت گوش میانی

برای درمان التهاب گوش میانی احتمالا آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. برخی از آنتی بیوتیک‌ها به صورت خوراکی مصرف شده و برخی دیگر به صورت قطره در گوش چکانده خواهند شد. احتمالا پزشک دارو‌های ضد درد و ضد التهابی را برای کاهش علائم عفونت نیز تجویز خواهد کرد. 

همچنین از تکنیک دمیدن (Autoinsufflation) می‌توان برای درمان عفونت گوش میانی استفاده کرد. این روش به پاک شدن لوله استاش (eustachian tube) گوش کمک می‌کند. برای انجام این کار بینی خود را فشار داده، دهان خود را بسته و به آرامی نفس خود را بیرون دهید. در این حالت، هوا وارد لوله‌های استاش شده و به تخلیه آن‌ها کمک می‌کند.

برای درمان عفونت گوش خارجی باید از دارو‌های ضد میکروبی و ضد التهابی استفاده کرد. اگر پزشک تشخیص دهد که این عفونت از نوع باکتریایی می‌باشد، احتمالا آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. اگر عفونت از نوع ویروسی باشد، باید صبر کنید تا عفونت به مرور از بین برود. بسته به نوع ویروس، ممکن است پزشک درمان‌های دیگری را نیز برای شما در نظر بگیرد. در مواردی که عفونت با درمان‌های پزشکی بر طرف نشود و یا در مدت زمان کوتاهی گوش پر از عفونت شود، این احتمال وجود دارد که پزشک جراحی را توصیه کند. در بیشتر موارد لوله‌هایی در گوش قرار داده شده که عفونت‌های موجود در گوش را تخلیه می‌کنند.

یکی از دلایل ایجاد عفونت گوش را می‌توان آلرژی غذایی در نظر گرفت

استفاده از روش‌هایی طبیعی برای درمان التهاب گوش

استفاده از روغن سیر: سیر دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی بوده و به عنوان آنتی بیوتیکی طبیعی، می‌تواند عوامل بیماری زای عفونت گوش را از بین ببرد.

مصرف پروبیوتیک: استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک می‌توانند به درمان التهاب گوش کمک کنند. همچنین می‌توانید پروبیوتیک را از طریق خوردن ماست پروبیوتیک و آب نارگیل تخمیر شده (کفیر نارگیل) به دست آورید.

از بین بردن آلرژی: یکی از دلایل ایجاد عفونت گوش را می‌توان آلرژی غذایی در نظر گرفت. به گفته محققان، کودکان مبتلا به آلرژی غذایی بیشتر به عفونت‌های گوش دچار می‌شوند؛ بنابراین اگر فرد به گلوتن، لبنیات و آجیل آلرژی داشته باشد، احتمال ابتلا به عفونت گوش در آن‌ها بیشتر است.

گیاه گل ماهور (خرگوشک): استفاده از روغن گیاه گل ماهور یکی از بهترین روش‌ها برای درمان التهاب گوش می‌باشد.

گرما و استراحت: استراحت کردن و خوردن غذا‌های مقوی و سالم کمک بسیاری به درمان عفونت گوش می‌کنند. همچنین می‌توانید بر روی گوش خود حوله‌های گرم شده را قرار دهید. به یاد داشته باشید که حوله‌ها زیاد داغ نباشند.

ویتامین D: ویتامین D باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن شده که در نتیجه به بهبود سریع عفونت گوش نیز کمک می‌کند. 

در پایان اگر احساس می‌کنید که مبتلا به عفونت گوش شده اید، باید هر چه سریع‌تر تحت درمان قرار گرفته تا دچار عوارض جانبی از قبیل مشکلات شنوایی یا سرایت عفونت به دیگر قسمت‌های بدن نشوید.

نکاتی برای تشخیص دستمزد منصفانه

برای تشویق یا جذب کارمندان شایسته، توجه محض به پرداخت بالا نمی‌تواند در بلندمدت انگیزه‌ی قابل توجهی برای همه‌ی کارمندان باشد و باید به نکات دیگری نیز اهمیت داد.

مقاله‌های مرتبط:

  • بهترین کارمندان را پیش از نیاز، به شرکت جذب کنید
  • استعفای کارمندان و بررسی دلایل عمده آن
  • راهنمای استخدام پرسنل برای مؤسسین استارتاپ

وقتی محققان دانشگاه ام‌آی‌تی گزارش دادند که رانندگان اوبر ولیفت فقط ۸ دلار درساعت سود می‌کنند، بسیاری از مردم این گزارش را به‌عنوان مدرکی در نظر گرفتند که ثابت می‌کند تاکسی‌های آنلاین دستمزد منصفانه‌ای ندارند.

این تحقیق با محاسبه‌ی هزینه‌های نگه‌داری شامل تعمیرات، بیمه، بنزین به این نتیجه رسیده که دریافتی حدود ۵۴ درصد رانندگان کم‌تر از حداقل دستمزد است. بد‌تر اینکه ۸ درصد رانندگان با کار در تاکسی‌های آنلاین متضرر می‌شدند. با این اطلاعات تصور استثمار رانندگان توسط اوبر و لیفت کاملا منطقی است؛ اما تعیین دستمزد منصفانه نیز ساده نیست.

استارتاپ‌ها اغلب می‌خواهند خود را شرکتی ایده‌آل نشان دهند؛ اما بودجه‌ی محدود و منابع اندک مانع تحقق این رؤیا می‌شود. حتی شرکت‌های بزرگ نیز مشکلاتی با حفظ تعادل میان حقوق کارکنان و و ارزش آن‌ها براساس معیار‌های حداقلی دارند. هر چه شرکت بزرگ‌تر می‌شود کارمندان بیش‌تری در بخش‌های غیر درآمدی مانند منابع انسانی، وطایف مدیریتی، نظارتی، روابط عمومی و ... مشغول به کار می‌شوند که نرخ بازگشت سرمایه‌ی مشخصی ندارند.

در راًس همه‌ی‌ این‌ مشکلات، جذب فارغ‌التحصیلان با‌استعداد مستلزم پیشنهاد دستمزد‌های رقابتی است که از پرداختی کارکنان باسابقه پیشی می‌گیرد. این امر منجر به خطر بر هم خوردن تعادل تجربه و تحصیلات می‌شود. پس راه‌ حل چیست؟

اهمیت به ویژگی‌های شخصیتی

هر شرکت معیار‌هایی برای سنجش ارزش و عملکرد کارکنان مانند بهره‌وری و کیفیت دارد؛ اما فقط با معیار‌های مادی نمی‌توان ارزش کارمندان را مشخص کرد. ممکن است شخصی به‌راحتی بتواند همه‌ی استاندارد‌‌های تخصصی را پاس کند؛ اما با اخلاق بد خود فضای آشفته‌ای در محل کار ایجاد کند که به کل مجموعه ضرر برساند. تحقیقات مؤسسه‌ی هاروارد نشان داده است که چنین کارمندانی به‌طور میانگین سالانه خسارتی در حدود ۱۲ هزار دلار به شرکت‌ها تحمیل می‌کنند.

درحالی‌که شرکت‌ها سرمایه‌شان را با استخدام چنین کارمندانی هدر می‌دهند، در مقابل کارمندان موثر دیگری نیز هستند که ارزش آن‌ها آشکار نیست. آن‌ها شاید جزئی از هویت شرکت باشند. به‌عنوان مثال کارمندانی که با شخصیت شاد و جذاب خود زمینه‌ی بهره‌وری هرچه بیش‌تر دیگران را فراهم می‌‌کنند درحالی‌که چنین ارزش‌هایی در روزمه‌ی کاری مشخص نیست.

تعیین ارزش‌های مشخص و کامل استخدامی، دغدغه‌ی روبه‌رشد مدیران و صاحبان کسب و کار‌ است. در اکثر موارد افزایش ثابت حقوق سالیانه غیر منصفانه است. بدتر اینکه کارمندان قدیمی معمولا به روزمرگی دچار می‌شوند و در برابر فرآیندهای جدید و ابتکاری سودمند مقاومت می‌کنند.

خلق بازار رقابتی

استخدام نیز مانند بسیاری از مؤلفه‌های بازار یک تبادل است. دستمزد در برابر ارزش و کارایی مبادله می‌شود. هر طرف چیزی را عرضه می‌کند که طرف مقابل به آن نیاز دارد. در بازار امروز کارفرمایان برای متقاعد کردن افراد با حرفه‌های مختلف به‌منظور در اختیار گرفتن تخصص و زمان آن‌‌ها باید دستمزد رقابتی پیشنهاد دهند. یکی از دلایلی که مشتریان فروشگاه‌های کاستکو راضی‌تر از مشتریان والمارت هستند این است که دستمزد ساعتی کارکنان کاستکو ۳ دلار بیش‌تر است. همچنین کاستکو به‌منظور حفظ کارمندان ارزشمند بسته‌‌های حمایتی قابل توجهی تخصیص می‌دهد. با این اوصاف شاید نتوان روش مستقیم و مشخصی برای تعیین دستمزد منصفانه به‌‎صورت کلی تعیین کرد.

دلیل راضی‌تر بودن مشتریان کاستکو نسبت به والمارت دستمزد بیش‌تر کارکنان آن‌ است

در عوض مهم است که بدانید ارزش‌های شخصی تیم شما چیست. ارزش یک مفهوم انتزاعی است و برای هر کارمندی متفاوت از دیگری است. بعضی دنبال درآمد بالا هستند. بعضی به دنبال راه‌اندازی کسب و کار خودشان و عده‌ای دیگر به فضای محیط کار بیش‌تر اهمیت می‌دهند.

اغلب استارتاپ‌ها به پرداخت‌های غیر نقدی مشهور هستند. آن‌‌ها به‌منظور حفظ کارکنان سهام و سود‌های قابل توجهی پیشنهاد می‌دهند. اما این پیشنهادات نیز نمی‌تواند همه‌ی شخصیت‌ها را راضی نگه دارد. پس تعریف دستمزد منصفانه چیست؟

برای تشخیص این امر به نکات زیر توجه کنید.

برای هر کسی دستمزد اختصاصی طراحی کنید

کارفرمایان در طراحی محصول و مدل کسب و کار انعطاف‌پذیری بالایی دارند و همه‌ی سلیقه‌ها و شرایط را در نظر می‌گیرند. این ذهنیت باید در طراحی دستمزد نیز مد نظر قرار گیرد. در گزارش دستمزد و پرداختی‌های سال ۲۰۱۸ مؤسسه‌ی پی اسکیل اشاره شده است که سازمان‌های بزرگ تحت بررسی‌، مطالعات مداومی در مورد سیاست‌‌های دستمزد و منابع انسانی که شامل کشش بازار و تخصص‌های شخصی بوده‌ است داشته‌اند. این امر ضرورت درک بازار استخدامی به‌منظور حفظ کارمندان شایسته را بیش از پیش آشکار می‌کند.

 با معیار شرکت‌های دیگر مقایسه کنید

کارمندان همیشه دستمزد خود را با شرایط شرکت‌های مشابه و رقیب مقایسه می‌کنند. بنابراین شرکت‌ها مجبور هستند همواره شرایط خود را در سطح بالایی نگه دارند. اگر دستمزدی کمتر از رقیبانتان پرداخت کنید، مطمئن باشید کارمندانی که به پول اهمیت بیش‌تری می‌دهند دیر یا زود شرکت را ترک خواهند کرد. همواره بازار را تحت نظر بگیرید و مطمئن باشید که از قافله‌ی پرداخت و مزایا عقب نمانده‌اید.

دفاتر اتحادیه‌های کاری همیشه گزارشی از پرداخت‌های هر سال بر حسب حرفه و مکان را در آرشیو خود دارند. برای درک میانگین پرداخت در کل کشور به آن‌ها مراجعه کنید. در اینترنت نیز ابزار‌های مهمی برای مقایسه حقوق و دستمزد وجود دارد.

هزینه‌های شخصی کارمندان را پوشش دهید

با اینکه پول چرخ روزگار را می‌چرخاند ولی به‌تنهایی نمی‌تـواند انگیزه‌ی کاملی باشد. بسیاری از شرکت‌ها پیشنهاد‌های وسوسه‌‌کننده‌ای به کارمندانشان ارائه می‌دهند که لزوما نقدی نیست. به‌عنوان مثال نت‌فلیکس مزایای عائله‌مندی کاملی شامل خدمات نگه‌داری سالمندان، مرخصی زایمان و .... ارائه می‌دهد. ایر ‌بی‌ان‌بی سالانه ۲۰۰۰ دلار بلیط تورهای گردشی به نقاط مختلف کشور می‌دهد. چنین مزایایی که اغلب به دلیل زیرساخت‌های داخلی و خرید عمده هزینه‌ی بسیار کمتری نسبت به نرخ عادی بازار دارند، نقش قابل توجهی در جذب و حفظ کارمندان شایسته ایفا می‌کنند.

در کل، استخدام مانند سایر ابعاد کسب و کار مهم است. افراد زمان محدودی دارند و ترجیح می‌دهند تخصص خود را در اختیار شرکت‌هایی قرار دهند که شرایط بهتری دارند. درحالی‌که رانندگان لیفت و اوبر ثروتمند نمی‌شوند، افراد زیادی مشتاق پیوستن به آن‌ها هستند. شاید اگر از راننده‌ای علت کار در این شرکت‌ها را بپرسید شاید به شرایط کاری انعطاف‌پذیر و مسافران زیاد یا کسب درآمد از زمان‌های تلف‌شده اشاره کند. برای بعضی از اشخاص مزایای اشاره‎‌شده اهمیت بیش‌تری از کسب درآمد بیش‌تر در مشاغل غیر منعطف دارد.

حل نکردن به‌موقع چالش‌ها، منجر به از بین رفتن ارتباطات می‌شود

بحث و درگیری در هر ارتباطی از جمله کسب‌وکار به‌ وجود می‌آید. شیوه‌های برخورد با مشاجره بسیار حائز اهمیت هستند؛ چرا که در صورت حل نشدن مسئله، ادامه ارتباطات دچار مشکل می‌شود.

اندرو گریفیت، کارآفرین سریالی و نویسنده‌ی ۱۲ کتاب در زمینه‌ی راه‌اندازی، مدیریت و رشد شرکت‌های کوچک است. این دسته از کارآفرینان، به‌طور مداوم ایده‌های جدیدی ارائه می‌دهند و کسب‌وکارهای جدیدی آغاز می‌کنند. گریفیت از مسیر خود برای حل مسائل در زمانی صحبت می‌کند که رشته‌ی کار از دست فرد خارج می‌شود. در ادامه، تجربه‌ی شخصی گریفیت را از زبان خودش می‌خوانیم.

من و همسرم طی دورانی از ازدواجمان، درگیری‌هایی با هم پیدا کردیم که روزها به طول می‌انجامید. ما برخوردی سرد در قبال یکدیگر به‌ کار گرفتیم و مدتی بعد از گذشت این جریان، به‌کلی فراموش کردیم که دعوا از کجا شروع شده بود. من در تمام مدت تصور می‌کردم کاملا حق با خودم است و کارولین نیز همین تصور را در مورد عقیده‌ی خودش داشت. این شیوه برای حل مشاجره کارآمد نبود. بنابراین نظر یک روانپزشک را برای کمک به حل موضوع جویا شدیم.

مقاله‌های مرتبط:

  • مدیریت اختلافات و مشاجرات در محیط کار
  • چگونه می‌توان مشکلات محیط کار را قبل از وقوع حل کرد

او کل مشاجره را با ما مرور کرد و توضیح داد که چرا در این مبارزه‌ی قدرت، هیچ‌کدام از ما حاضر به عقب‌نشینی یا تسلیم در برابر دیگری نشدیم؛ این در حالی بود که هر چه درگیری بیشتر می‌شد، بیش از قبل احساس ناراحتی می‌کردیم. سپس به ما روش‌هایی برای جلوگیری از تشدید تعارض آموزش داد. این روش‌ها بسیار ساده بودند اما نتایج معجزه‌آسایی رقم زدند. از آن زمان تا به‌حال، من این روش‌ها را در تمام زمینه‌های زندگی‌ام به‌کار گرفته‌ام و آن‌ها را تنها به خانه محدود نکردم.

نکته‌ی کلیدی در این است که یکی از طرفین، به‌سرعت و پیش از دیگری عذرخواهی کند؛ این شخص باید بی‌درنگ این‌کار را انجام دهد؛ حتی اگر خود مسبب به‌ وجود آمدن مشکل نباشد. انجام این‌کار بدون شک دشوار است؛ اما با چند مرتبه تمرین کردن بسیار ساده می‌شود. بنابراین هر زمانی بحثی میان من و کارولین پیش می‌آمد، هر کدام به نوبت عذرخواهی را بر عهده می‌گرفتیم. مهم‌تر از همه این بود که این عذرخواهی معمولا در دقایق ابتدایی بحث صورت می‌گرفت. پس از آن فرصتی ایجاد می‌شد تا مسئله را به‌آرامی و عاشقانه به گفتگو بنشینیم؛ پیش از این اجازه می‌دادیم که خشم در ارتباطمان راه پیدا کند و کلمات ناراحت‌کننده‌ای به یکدیگر نسبت می‌دادیم.

نکته‌ی کلیدی در این است که یکی از طرفین، به‌سرعت و پیش از دیگری عذرخواهی کند

این اصول به‌طور کامل، قابل انتقال به دیگر ارتباطات نیز هستند و منحصر به روابط صمیمی نمی‌شوند. اگر صبور نباشیم و اجازه بدهیم خشم به ما غلبه کند، به‌جای توضیح دادن منفجر می‌شویم. روش بهتر این است که به‌محض مطرح شدن یک مسئله، در مورد آن صحبت کنیم. از سرزنش کردن دست بردارید؛ اول از همه، مسئله را در معرض بحث بگذارید و سپس به‌ دنبال راه‌هایی برای حل آن باشید. با این شیوه حتما موفق خواهید شد.

اکثر نگرانی‌ها و خشمگین شدن‌ها از آن‌جا نشأت می‌گیرند که فرد تصور می‌کند فرصتی برای بیان احساسات و تفکراتش نیست؛ او تصور می‌کند در صورت درگرفتن یک بحث، بدون شک همه‌چیز از کنترل خارج خواهد شد. برقراری یک مکالمه‌ی صادقانه و آزادانه، امری ضروری در ارتباطات است؛ این مکالمه زمانی شکل می‌گیرد که سریع و به‌ دور از غلبه‌ی احساسات باشید.

در کسب‌وکار همیشه مشاجره و درگیری وجود دارد. همیشه موقعیت‌هایی به‌ وجود می‌آید که به مشاجرات سخت منجر می‌شوند. شاید شما در کار، به تکنیک ما نیاز پیدا نکنید؛ به‌هر صورت نیاز به تکنیکی مشخص یا دست‌ کم اصولی کلی دارید که در زمان مواجهه با درگیری و بحث از بر هم زدن ارتباطات خوب کاری جلوگیری کند.

ازدواج من شکست خورد؛ بااین‌حال من و کارولین دوستان نزدیکی هستیم و برخی اوقات در مورد این فرآیند کارآمد و شیوه‌ای که باعث بهتر شدن زندگی و ارتباطات ما می‌شد، صحبت می‌کنیم.

آیا بین شما و شخصی که به او نزدیک هستید، مسئله‌ای پیش آمده است؟ آیا این موضوع به شما استرس وارد می‌کند و به احساس نارضایتی از زندگی دامن می‌زند؟ این موضوع را همین امروز، تا پیش از این‌که بدتر شود حل کنید. زمانی را برای گفتگو با شخص مورد نظر اختصاص دهید و مشکلات را از منظر خود بیان کنید؛ سعی کنید راهی برای حل مشکلات بیابید و آن‌ها را پشت سر بگذارید.

این روش، بسیار ساده به‌ نظر می‌رسد. آیا تصور می‌کنید عده‌ی بسیاری با این روش آشنایی دارند؟ بنا به تجربه‌ی من، این‌گونه نیست. بسیاری از اشخاص منتظر می‌مانند و صحبت نمی‌کنند تا این‌که طاقتشان تمام شود؛ سپس از خشم منفجر شوند و حرف‌هایی به زبان بیاورند که قابل جبران نیستند و روابط خود را از بین می‌برند.